קודם עשו את חוגי החיות עכשיו ככה נראה הציוד בגני ילדים

מאמר זה פורסם ע"י INTHEBOX2012, בקטגוריה לימודים, בתאריך .

מאמר זה מדורג 5 כוכבים

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר שתף בגול +

ניתן דוגמא לפעילות שאתם יכולים להפעיל בחוג חיות וללמד על החרוזים בגן הילדים. הגננת גם יכולה להעביר את הפעילות ע'י ציוד לגני ילדים בסיסי. הגננת מניחה על הרצפה זוגות תמונות עצמים ששמותיהם מתחרזים זאת אומרת ציוד לגני ילדים בסיסי כמו למשל: סיר-גיר,חרוז-תפז,משקפיים-צפורניים,לימון-רימון,צלחת-מטפחת,חלון-בלון, וכדומה. (אם מדובר בחוג החיות ניתן להתמש בתמונות של בעלי חיים). הגננת יכולה לומר שיש קשר בין כל שתי התמונות- מי יכול להסביר מה הקשר ?
לאחר שהילדים ינסו להסביר את הקשר, הגננת יכולה ליצור פעילות של פיזור את כרטיסי התמונות על הרצפה ולהזמין מס’ ילדים כמספר זוגות החרוזים. הילדים הולכים בין העצמים תוך הסתכלות בתמונות,כאשר הגננת מקישה בתוף,כל ילד מוצא לעצמו זוג תמונות עצמים( או ממש עצמים), ששמותיהם מתחרזים.
ציוד לגני ילדים חייב להוביל נושאים תרבותיים או לפרש נושאים תרבותיים. כיום נוהגים להשתמש בפונקציה של חריזה בייצור כל הציוד לגני ילדים.
ולפתע כל ספר,צעצוע מדבר,שיר,דקלום ואפילו שמות המשחקים והצעצועים הם בחרוזים.
אך לא כאן תם התפקיד שיש לחריזה והיא כיום משתתפת בכל התהליכים הלימודיים המתבצעים בגן הילדים.
חוג החיות למד את זה ראשון ושילב כל פעילות וכל פעולת הוראה בחריזה. הסיפורים המקוריים והמשחקים המקוריים שלהם קבלו זוית חדשה של הומור ופשטות. השימוש בחריזה בתוך ציוד לגני ילדים נובע מהמסקנה, שהחרוז הוא תבנית ספרותית,שעיקרה תקבולת צלילים,המופיעה במקומות קבועים,בדרך כלל בסופי שורות,וממלאה תפקיד אורגני בחוג חיות,שיר או במשחק. החרוז שימש בתקופות מסוימות כקישוט שירי,הצלילים שבו הם חלק ממרכבי המצלול בשיר וסידור איברי החריזה קשור במבנה הסטרופי של השיר.
בייצור ציוד לגני ילדים חדיש ולימודי וגם בשירת הילדים בחוגי החיות, ממלא החרוז פונקציה נוספת(שהיא פחות מרכזית בשירה למבוגרים) בארגון משמעויות השיר,תהליך שהוא שונה ומורכב בצורה אחת אצל מבוגר ובצורה אחרת אצל ילד וכותב על כך קורניי צ’וקובסקי.
1. החרוז בשיר הילדים חייב להיות חרוז צמוד, שיר שחרוזיו צמודים נחרת ונשמר בזיכרון ובייחוד בזיכרונם של ילדים קטנים.
2. את עיקר עניינו של הפסוק כולו צריך לרכז במילים המתחרזות בסופי השורות, שבהן כל כובד משקלה של המשמעות. הואיל ומילים אלה מושכות אליהן בגלל צלצול החרוז שבהן, את עיקר תשומת הלב של הילדים,הרי עלינו להעביר אליהן את רובו של מטען המשמעויות והמילה המתחרזת נשמעת יפה יותר באוזני הילד ונקלטת יותר בלבו. על כן אין לבחור לצורך החריזה במילים הממלאות תפקיד ממדרגה שנייה או שלישית בטקסט. אמצעי לבחינת איכותו של השיר הוא לבדוק על פי החרוזים את תוכנו של השיר. אם המילים החורזות אינן ממצות את השיר יש להניח שהשיר גרוע והוא טוען תיקון(כל זה,כמובן,על פי אותה הנורמה שצוינה לעיל.
3. כל שורה בשיר ילדים חייבת לעמוד לעצמה,כל שורה חייבת להיות משפט גמור מבחינה תחבירית ובסופה יבוא תמיד החרוז. ההספק המוסיקאלי יחפוף את ההפסק הלוגי, וכך יארגן את המשמעויות וייקלט באופן ברור יותר אצל הילד.